onsdag 11 mars 2009

Nu har den colorerade filmstjärnan fått ett namn och en ram likt en äkta "filmis"

Beskrivning av filmisensens framväxt: Började med att göra bilden svartvit för att sedan lägga på varje färg du ser för hand i egna lager, så kallad colorering.
Bakgrunden ligger i två lager där ytterfärgen är en smula mörkare. En mjuk övergång suddades fram för att få känslan av att det kommer ljus bakom huvudet.
Bilden har beskurits, småskavanker har tagits bort så som leverfläckar och några små rynkor. Ett filter som har grynat till bilden har lagts på. För att få effekten på den vita ramen scannade jag in ett gammalt slitet papper som jag la i ett eget lager som också colorerades i en lite gul-gråaktig nyans. Jag förstärkte även genom att måla på lite "smuts" på 3 egna lager. (det framgår inte så tydligt på denna publicerade bild såg jag just, tydligare i verkligheten)
Texten är lagd som två olika lager för att få effekten av att det är lite snett och vindt. Texten kopierades och det undre lagret flyttades en aning så att jag kunde sudda i det för att framkalla en känsla av att texten inte är helt perfekt utan en smula hackig.

Tadaa, en filmis har växt fram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar